fredag 30. desember 2011

Winter Wonderland















Vi var invitert opp til Sjusjøen.
På hytta til Den Beste og hennes kjære kone.
Det var to år siden sist vi var der oppe.
Før jeg ble Syk pike. Like før.

Vi talte fem stykker i bilen.
Min mann, Min sønn, Min sønns venninne, Moren til Den Beste og meg.
Samt vinterklær, ski og akebrett.
Ville ikke snøen komme til oss, fikk vi oppsøke snøen.

"Gærnesida" var enda dårligere stilt enn oss.
Der var det rett og slett bart.
Vårfornemmelsen var bare et steinkast unna.
Man forventet nærmest å se traktorer på jordet og full våronnsaktivitet.

Men det var forbigående.
Etterhvert som vi beveget oss oppover, trådde vinterlandskapet frem.
Det var vintersol, snødekte graner og kilometre med nypreparerte skiløyper.
En idyllisk beliggende hytte ventet på oss.
Lun, varm og imøtekommende.
Med lukt av nystekte vafler.
Mmmm.....

Etter innhogg av vafler og diverse snadder, var det duket for skitur.
Min Mann bestemte i begeistringens rus å slenge seg med Den Bestes kjære kone.
De skulle gå langt og fort. I det minste skulle hun det.
Min Mann skulle prøve å henge på.
Etter beste evne.

Barna, Den Beste og jeg skulle gå en koserunde.
Seks minusgrader, sol og silkeføre.
Den Beste hadde saft og sjokolade i rumpetaska.
Og vinterlandskapet - det var så vakkert at det nesten gjorde vondt.

Vi var ikke alene ute i løypene.
Hele spekteret av skiferdigheter og utstyrsvarianter var representert.
Alt fra olabukser, via setedalskofte til tipp topp moderne Nortug in spe outfit.
Det var tydeligvis mange som hadde valgt å feire julehøytiden til fjells.

Den Beste mente runden vår var på ca 5 km.
Det var nok å ta i. Men den var fin og akkurat passe utfordrende.
Glimrende for barn og Syke piker.

Det hadde så smått begynt å mørkne, da to svette typer fant veien tilbake til hytta.
Den ene svinset lett og kvikk rundt i stua.
Den andre ramlet stiv og støl omkull på sofaen.
To mil hadde de gått, Den Bestes kjære kone og Min Mann.
Sprekingene!

Dagen ble avsluttet med nydelig middag.
Tomatsuppe med allverdens godsaker oppi.
Og iskrem med fruktsalat til dessert.
Snakk om oppvartning i fjellheimen!

Å som vi koste oss!
Vi avsluttet en koselig dag på fjellet med spøkelseshistorier.
Men da vinden begynte å ule i pipa, mente Min sønn at det ble i skumleste laget...

I bilen hjemover hørte vi på Georgs Magiske Medisin på lydbok.
Turen gikk som en vind.
Plutselig var vi hjemme.
Til barmark og glatte smågater.
Trette og glade etter en en herlig dag på fjellet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar